„Manchen Völkern genügt eine Katastrophe, sie zur Besinnung zu bringen. Deutschen, so scheint es, bedarf es des Untergangs.” --Arthur Moeller van den Bruck
„Wenn man so darüber nachdenkt ist es eigentlich erschreckend, wie wenig Politiker aufgeknüpft werden.” --G. K. Chesterton
„Manchmal frage ich mich, ob die Welt von klugen Menschen regiert wird, die uns zum Narren halten, oder von Schwachköpfen, die es ernst meinen.” --Mark Twain
„Manchen Völkern genügt eine Katastrophe, sie zur Besinnung zu bringen. Deutschen, so scheint es, bedarf es des Untergangs.” --Arthur Moeller van den Bruck
„Wenn man so darüber nachdenkt ist es eigentlich erschreckend, wie wenig Politiker aufgeknüpft werden.” --G. K. Chesterton
„Manchmal frage ich mich, ob die Welt von klugen Menschen regiert wird, die uns zum Narren halten, oder von Schwachköpfen, die es ernst meinen.” --Mark Twain
Zitat It was the worst mass shooting in Swedish history. Ten people were shot dead and many more wounded before the gunman shot himself. A week on from the atrocity in Örebro, about 125 miles west of Stockholm, Sweden is soul-searching for answers that are not easy to find.
The suspect, a 35-year-old white man, was initially described by authorities as “a lone wolf”. He may or may not have had an ideological motive.
But we now also know that most of those killed had an immigrant background. And it is hard to believe that the target of this violence was not political: Campus Risbergska, where the shooting took place, is an education centre for adults, many of whom were enrolled on a language programme called “Swedish for immigrants”. The centre is a remnant of the once vast nationwide public network of well-funded institutions for continuing education and after-school programmes to help recently arrived people to assimilate. [...]
So far, we have no evidence that the Örebro killer explicitly targeted immigrants. In the immediate aftermath, the police sent out a statement claiming that nothing pointed to this. They said everything suggested he was a non-ideological killer.
This drew heavy criticism from across the political spectrum – from leftwing columnists to conservative editorial writers. It would have been more honest of the police to say they simply didn’t know, and it is hardly far-fetched for experts on mass shootings to point out that many similar events have been committed by white supremacists – even when they were erroneously described as lone wolves initially.
The news channel TV4 obtained a recording, allegedly from the scene, in which a man’s voice is heard shouting: “You should be gone from Europe”, seconds before shooting starts. We don’t know whether the voice is that of the killer. [...]